Kouluvierailut Uutiset, 6.9.2023

Uudet lapsen oikeuksien lähettiläät valmiina vierailuille

kolme tuoretta lapsen oikeuksien lähettilästä syksyn peruskoulutuksessa vierailun suunnittelutehtävää tekemässä

Elokuun lopulla koulutimme jälleen uusia lapsen oikeuksien lähettiläitä. Koulutus antoi runsaasti eväitä osallistujien reppuihin – tästä on hyvä lähteä vierailuille!

Monella uudella lähettiläällä on jo kokemusta lasten ja nuorten parissa tehtävästä ohjaus- tai opetustyöstä. Sosiaalipolitiikan opintojen loppusuoralla oleva Helmi Sippola on pitkän linjan partiolainen, jota kiinnostavat erityisesti lasten ja lapsiperheiden hyvinvointi sekä yhdenvertaisuus. ”Kun näin lähettiläshakuilmoituksen, ajattelin heti, että tuohan kuulostaa kivalta hommalta. Ajattelin, että lähettilästyö sopisi minulle hyvin, kun on jo kokemusta lasten ja nuorten ohjaamisesta ja myös vierailujen teemat ovat mielenkiintoisia ja opinnoistakin tuttuja”, Helmi kertoo.

Priscilia Carla taas on sosiaalipsykologian opiskelija, joka haluaa kehittyä nuorten kanssa toimimisessa. ”Lähettiläsvierailuteemoista etenkin lapsen oikeudet ja ilmastoaiheet kiinnostavat. Työssä houkutteli myös työn joustavuus”, Priscilia toteaa. Lähettilästyö sopii erittäin hyvin avoimille ja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille ihmisille. ”Vierailut vähän jännittävät, mutta samalla ne ovat mainio keino kehittyä myös erilaisille yleisöille puhujana”, Priscilia jatkaa.

Lähettiläiden peruskoulutuksessa paneuduttiin monipuolisesti niin vierailujen järjestämisen käytännön kysymyksiin kuin vierailuteemoihin ja -menetelmiin sisällöllisesti. Helmi ja Priscilia kokevat saaneensa koulutuksesta varmuutta erilaisissa tilanteissa toimimiseen ja globaalikoulun materiaalien käyttöön vierailuilla. Pari viikkoa koulutuksen jälkeen vierailuja onkin jo syksylle sovittuna. ”Odotan vierailuja innolla ja vähän jännittyneenä! Erityisesti odotan hyviä keskusteluja lasten ja nuorten kanssa. Ehkä joitain tiedon jyväsiäkin saan istutettua”, Helmi pohtii.

Priscilia piti koulutusta onnistuneena ja mielenkiintoisena. ”Kuva Planista organisaationa selkeytyi ja tuntuu, että tukea lähettiläille on hyvin saatavilla. Lähden innolla nyt jakamaan uutta tietoani ja tekemään osani lasten oikeuksien parantamisessa globaalikasvattajana”, hän toteaa.

Tilaa lähettiläsvierailu!

Planin lapsen oikeuksien lähettiläät vierailevat peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa sekä myös nuorisotaloilla, leireillä ja kerhoissa. Vierailut räätälöidään ikätason ja tilaajan toiveiden mukaan.

Haluaisitko sinä vierailijan vetämään osallistavan työpajan lapsen oikeuksista, tasa-arvosta tai vaikkapa ilmastonmuutoksesta? Ole yhteydessä lähettiläskoordinaattori Ronja Karkiseen (p. 050 517 3214, ronja.karkinen(at)plan.fi) tai tilaa vierailu suoraan lomakkeella: https://www.www.globaalikoulu.net/lahettilaat/.

(Kuvassa uudet lapsen oikeuksien lähettiläät Elina, Maria ja Anni lähettiläiden peruskoulutuksessa suunnittelutehtävää pohtimassa.)