Vaikuta yhdenvertaisuuteen -oppimateriaali on suunniteltu yläkoulun ja toisen asteen opetukseen. Materiaali on julkaistu osana vuoden 2024 Nuorten timantti -tapahtumaa, jonka teemana oli yhdenvertaisuus ja antirasismi. Materiaalin tehtävät vahvistavat oppilaiden empatiaa ja vuorovaikutustaitoja, moninaisuuden kunnioittamista, vastuullisuutta ja kykyä tunnistaa yhdenvertaisuuteen liittyviä ilmiöitä. Siksi tehtävät sopivat useisiin oppiaineisiin ja osaksi monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Oppimateriaalissa on valmiita tehtäviä useammalle oppitunnille, ja niistä voi luoda sopivan kokonaisuuden omalle ryhmälle.

Vaikuta yhdenvertaisuuteen -materiaali koostuu kuudesta toiminnallisesta tehtävästä, jotka on koottu Planin globaalikoulun aikaisemmin julkaistuista suosituista materiaaleista ja tehtävistä sekä muista toimiviksi havaituista harjoitteista. Harjoitteiden nuorille suunnatut osiot on pyritty tekemään selkokieliseksi.

Lue lisää Nuorten timantista: plan.fi/nuortentimantti